Friday, July 27, 2018

Pelaksanaan Standard Kompetensi Digital [Digital Compentency Standards - DCS] Murid 2018

Pelaksanaan Standard Kompetensi Digital [Digital Compentency Standards - DCS] Murid 2018
Adalah dimaklumkan bahawa Kementerian Pendidikan Malaysia dan Malaysia Digital Economy Corporation [MDEC], sebuah agensi di bawah Kementerian Komunikasi dan Multimedia sedang giat menjayakan Pembestarian Sekolah gelombang 4: Konsolidasi dan Kelestarian (2011-2020). Standard Kompetensi Digital (Digital Competency Standards  -  DCS), adalah instrumen penilaian murid berasaskan keberhasilan berbentuk (gamification), bertujuan untuk menilai tahap kompetensi digital murid dalam domain kognitif, teknologi dan etika.
Penilaian Standard Kompetensi  Digital (Digital Competency Standards  -  DCS) yang akan dilaksanakan bermula 1 Julai 2018 sehingga 30 Julai 2018. Fasa kali ini melibatkan semua sekolah menengah sahaja. Sebanyak 7 buah sekolah di bawah PKG Alma yang hanya terlibat. 
1. SMK Alma 
2. SMK Permai Indah 
3. SMK Taman Sejahtera 
4. SMK Taman Perwira 
5. SMK Jalan Damai 
6. SMK Bukit Mertajam 
7. SM Sains Syed Sheh Sahabudin
Pihak Admin DCS Sekolah boleh melayari diURL: http://best.moe.edu.my/dcs/howto/ sebagai bahan sokongan melaksanakan DCS tersebut.
URL  DCS untuk sekolah di Negeri Pulau Pinang :http://btpnppinang.moe.gov.my/
...................................................................................................................................................................................